DIGITALIZACE je fenomén doby. Představujeme vám jednatele firmy K-system.CZ s.r.o., pana Dušana Kloudu, která na Vysočině unikátní nástroj s názvem Datarios vyvíjí.
Dušane, máte nějaké pravidlo, motto?
Ano, a to sice že práce musí bavit. A to nejen mě, ale i mé kolegy. A je úplně jedno, zda je to konzultant, vývojář nebo účetní. Mám rád příjemné, inovativní prostředí, kde se lidé cítí dobře.
Představte nám, čím se vaše společnost zabývá. Podle vašich webových stránek máte poměrně široký záběr činností.
Je to tak, témat, kterými se zabýváme je poměrně hodně. Obecně se věnujeme moderním technologiím, optimalizaci firemních procesů, vývoji aplikací, dodávkám IT technologií atd. Na to navazují další projekty, využívající námi dodávaná a navrhovaná řešení. Díky našemu záběru často využíváme vzájemné synergie a jsme schopni zákazníkovi vyřešit široké portfolio potřeb. Mezi naše klienty patří například společnosti jako je Tesco Mobile ČR, O2 Financial Services, ČEZ Energetické produkty a další. V roce 2021 proběhla akvizice, díky které jsme zdvojnásobili obrat a dále rozšířili naše služby.
Pojďme se vrátit k tématu digitalizace. Jak to celé začalo?
Samotný vývoj jsme začali realizovat zhruba před sedmi lety. Hlavním motorem bylo zefektivnit a zjednodušit práci účetním z našeho oddělení. Když člověk řeší každý den hromadící se šanony, stohy papírů a místo pro archiv, je velkou výzvou celý proces dělat chytřeji, efektivněji a hlavně levněji. Naší výhodou je, že se vývojem a implementací softwarů zabýváme. Při vzniku Datariosu jsme čerpali z praxe a potřeb účetních. Vyzkoušeli jsme také externí nástroje, včetně umělé inteligence, ale nic z toho nevedlo přímočaře k cíli, a tím je maximální zjednodušení práce účetních a garance výsledku automatického zpracování.
Můžete nám přiblížit, v čem je kouzlo Datariosu a jak to celé funguje?
Myšlenka je jednoduchá, celý proces musí být digitální, bez tištěného dokladu. Vedení společností často nedochází, jak drahý je papírový proces. Kolik stojí materiál, čas lidí a životní cyklus dokladu. Celé je to poměrně paradox, protože většina dokladů vzniká v digitální podobě, ale v rámci jeho cesty k zákazníkovi se jeho digitální forma rozbije. My se poté snažíme doklady opět digitalizovat (skenovat, vytěžovat a zaúčtovávat do účetních programů). No není to nesmysl?
Dali jsme si proto za cíl, naučit účetní systémy mluvit jednou řečí. Vytvořili jsme mezi nimi propojení a sjednocujeme datové formáty pro přenos dokladů. Navíc jsme v rámci jejich „digitální cesty“ vymysleli způsob, jak je schvalovat, archivovat, a udržet jejich digitální stopu. Je to proces, který vám umožní maximálně využít moderní technologie. Můžete pracovat odkudkoliv. Schvalování a průchod dokladů systémem je rychlý, doklady se neztrácí a přesně víte, u koho případně doklad čeká.
V jaké fázi se Datarios nyní nachází a co plánujete dál?
Dnes máme stovky spokojených zákazníků. Praxe ukazuje, jak je Datarios koncepčně správně navržený, a jak efektivně pokrývá potřeby firem. Jednu důležitou věc je třeba ještě říct – Datarios a všechny technologie, které využíváme, vyvíjí pouze naše společnost. Nejsme závislí na žádné technologii třetí strany. Díky tomu můžeme upravovat v aplikaci vše, co potřebují naši klienti a přinášet koncepční rozvoj.
V poslední době významně podporujeme účetní kanceláře, kde jsme digitalizací zefektivnili proces zpracování účetního dokladu. Nejde pouze o vytěžení dokladů, ale o vytvoření prostředí, kde jsou klienti účetních kanceláří součástí zpracování. Doplňují informace a mohou doklady schvalovat. Mají aktivní přístup do archivu, kde bez účetní mohou dohledávat doklady a pracovat s nimi. Bližší provázání klientů s účetní kanceláří přináší nové možnosti jak pro klienty, tak účetní kanceláře. Těm se zjednodušuje a zrychluje zpracování účetnictví. Doklady mají na jednom místě a včas.
A co dál? Pořád je co zlepšovat. Ať se jedná o Datarios mobilní aplikaci, nebo posílení kapacit oddělení podpory, který je tu pro naše zákazníky. Dále rozšiřujeme funkčnost a portfolio podporovaného software a pracujeme na plnění požadavků našich zákazníků.